Η Γάτα
Υγεία & Διατροφή

Γιατί οι διατροφικές μελέτες είναι “κομμένες” ανόμοια και εμφανίζουν διγλωσσία

Για κάθε μελέτη που προειδοποιεί για τους κινδύνους για την υγεία της κατανάλωσης του καφέ, υπάρχει μια άλλη που λέει ότι ο καφές είναι το κλειδί της μακροζωίας

Πραγματικά, αν επιλέξετε οποιαδήποτε σύγχρονη τροφή – κρασί, λάχανο, σοκολάτα – και αναζητήσετε τις επιπτώσεις στην υγεία, θα λάβετε ανάμεικτα μηνύματα.

Οπότε τι συμβαίνει; Γιατί οι μελέτες σχετικά με τη διατροφή είναι τόσο περίπλοκες; Το ερώτημα συζητήθηκε σε μια ακαδημαϊκό debate τον περασμένο μήνα από τον ειδικευόμενο στην διατροφή Christopher Gardner, PhD, και τον John Ioannidis, MD, DSc, ο οποίος επικεντρώνεται στην ακρίβεια και την αξιοπιστία των επιστημονικών μελετών. Οι δυο συναντήθηκαν για να συζητήσουν μια αμφιλεγόμενη δήλωση:

Οι περισσότερες μελέτες σχετικά με την επίδραση της διατροφής είναι εσφαλμένες

Ο Ιωαννίδης, ένας σκεπτικιστικής μελετών διατροφής, πιστεύει ότι αυτό είναι αλήθεια. Πολλές οι μελέτες σχετικά με τη διατροφή, όπως είπε, είναι γεμάτες με σφάλματα σχεδιασμού: Οι συμμετέχοντες συχνά δεν επιλέγονται τυχαία και τα δεδομένα των μελετών παραμένουν συχνά ιδιωτικά. Ίσως ακόμη πιο προβληματικά, μεγάλες βιομηχανίες τροφίμων (και όχι μόνο, αλλά και φαρμακευτικών) έχουν πιαστεί να προσφέρουν οικονομικά κίνητρα στους επιστήμονες.

Και υπάρχουν περισσότερα – η πλειοψηφία των μελετών διατροφής, είπε ο Ιωαννίδης, είναι επιδημιολογικές μελέτες παρατήρησης, στις οποίες οι ερευνητές συλλέγουν παθητικά πληροφορίες από δείγμα συγκεκριμένου πληθυσμού και εξάγουν συμπεράσματα που εκτείνονται στο σύνολό τους. Έτσι, για παράδειγμα, αν ένας ερευνητής θέλει να μελετήσει την επίδραση του μπρόκολου στην καρκίνο, και συλλέγει πληροφορίες μέσω εθνικής έρευνας.

Σε μια τέτοια διάταξη, τα στοιχεία της έρευνας θα είναι πιθανόν αυτοαναφερόμενα, γεγονός που αφήνει περιθώρια για προκατάληψη και σφάλμα, επεσήμανε. Πέρα από αυτό, η μελέτη θα πρέπει να συνυπολογίζει μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως η άσκηση, το κάπνισμα και οι συνήθειες κατανάλωσης αλκοόλ – ο κατάλογος είναι εκτεταμένος – για να εξασφαλιστεί ότι οποιαδήποτε αποτελέσματα οφείλονται στο μπρόκολο και όχι σε κάτι άλλο. Και ενώ μερικές μελέτες ελέγχουν αυτούς τους εξωγενείς παράγοντες, άλλες όχι, είπε ο Ιωαννίδης.

Μελέτες που βασίζονται στην επιδημιολογική παρατήρηση δεν παρέχουν επίσης στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ένα πράγμα προκάλεσε ένα άλλο – συσχετίζεται μόνο με αύξηση ή μείωση του κινδύνου για μια πάθηση. Οποιαδήποτε συμπεράσματα προκύπτουν από τα δεδομένα είναι καθαρά συσχετιστικά, κάτι που δεν είναι απαραίτητα κακό, αλλά αφήνει περιθώρια αβεβαιότητας,
σύγχυσης και ενδεχομένως παραπλανητικές πληροφορίες, είπε ο Ιωαννίδης.

Φυσικά, υπάρχει μια άλλη πλευρά αυτής της συζήτησης και ενώ ο Γκάρντνερ συμφωνεί ότι τα ζητήματα συσχέτισης και μεροληψίας περιπλέκουν τα αποτελέσματα των μελετών διατροφής, τονίζει ότι δεν είναι λόγος να τα αγνοήσουμε. “Η απόρριψη της επιδημιολογικής παρατήρησης και η επισήμανσή της ως εσφαλμένη είναι ανεύθυνη”, δήλωσε ο Γκάρντνερ. “Νομίζω ότι είναι επιζήμιο για το πεδίο.”

Για τη συντριπτική πλειοψηφία των παρατηρητικών επιδημιολογικών μελετών ο Γκάρντερ αναλύει, είπε ότι δεν βρίσκει τίποτα που είναι κατάφωρα ψευδές. “Βρήκα ανεπαρκή, ασυνεπή και αδύναμα δεδομένα, αλλά όχι ψευδή”, είπε ο Γκάρντνερ.

Η διατροφή είναι εγγενώς περίπλοκη, και ακόμη και με πιο αυστηρά ρυθμιζόμενα σχέδια μελέτης, η έρευνα στον τομέα της διατροφής σπάνια θα αποφέρει ένα οριστικό, σαφές αποτέλεσμα – αλλά αυτό δεν δυσφημεί το έργο.

“Στη μέση της διδακτορικής μου διατριβής, δύο κυκλοφορούσαν μελέτες. Η μια έλεγε ότι το πίτουρο βρώμης μειώνει τη χοληστερόλη και η άλλη έλεγε ότι δεν το κάνει“, δήλωσε ο Γκάρντνερ.

Και αποδείχθηκε ότι και οι δύο είχαν δίκιο. Και οι δύο μελέτες χρησιμοποίησαν τα λιπίδια ως μέτρο μέτρησης, αλλά η μια προσέλαβε μια ομάδα συμμετεχόντων που είχαν υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, για τα οποία το πίτουρο βρώμης βοήθησε να μειωθούν τα επίπεδα λιπιδίων τους. η άλλη προσέλαβε μια ομάδα με φυσιολογικά επίπεδα χοληστερόλης και το πίτουρο βρώμης δεν είχε καμία διαφορά.

Και παρότι με αυτό το παράδειγμα στην ουσία επιβεβαίωσε τον Ιωαννίδη, τελικά οι δυο διαφωνούντες επιστήμονες συμφώνησαν ότι διαφωνούν μεν, αλλά κατέληξαν σε ένα βασικό δόγμα: τυχαιοποιημένες, ελεγχόμενες κλινικές δοκιμές με εκτενή παρακολούθηση (όπως η μελέτη DIETFITS, στην οποία συμμετείχαν τόσο ο Γκάρντνερ και ο Ιωαννίδης), θα μπορούσε να αποτελέσουν τον βασικό πυλώνα της αξιόπιστης επιστήμης της διατροφής. Γιατί όπως λένε, εμπιστεύονται περισσότερο τις ελεγχόμενες κλινικές δοκιμές από τις ανοικτές έρευνες.

Ωστόσο το θέμα της χρηματοδότησης από τις εταιρείες κι επιλογής ασθενών από τους επιστήμονες παραμένει ίσως το μεγαλύτερο αγκάθι για μια αντικειμενική και έγκυρη μελέτη.

Διαβάζοντας “δυο γλώσσες” στο ίδιο ηλεκτρονικό μέσο ενημέρωσης

Στο ίδιο γυναικείο ηλεκτρονικό περιοδικό διαβάζουμε τι πρέπει να κάνει κανείς για να χάσει κιλά. Τα διαφορετικά δημοσιεύματα έχουν μόνο ένα μήνα διαφορά μεταξύ τους:

10 τρόποι να αυξήσεις τον μεταβολισμό σου και να καις εύκολα θερμίδες τη νέα χρονιά

  1. Ενυδατωθείτε
  2. Εντάξτε το πρωινό στην καθημερινότητά σας 
  3. Μην αφήνετε τον εαυτό σας νηστικό για πολλές ώρες
  4. Τρώτε περισσότερες φυτικές ίνες
  5. Γυμναστείτε με την μέθοδο του HIIT.
  6. Δώστε προτεραιότητα στις πρωτεΐνες
  7. Μειώστε το αλκοόλ
  8. Να κοιμάστε σωστά
  9. Να τρώτε τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D, όπως τόνος, αυγά, δημητριακά, γιαούρτι κλπ
  10. Αποφύγετε τις επεξεργασμένες τροφές

Είναι μύθος – Οι 6 διατροφικοί κανόνες που δεν είναι απαραίτητο να ακολουθήσεις

  1. Δεν χρειάζεται το τελευταίο σου γεύμα να είναι 7 το απόγευμα
  2. Δεν χρειάζεται να τρως 6 φορές την ημέρα
  3. Δεν χρειάζεται να τρως πρωινό κάθε μέρα 
  4. Δεν χρειάζεται να τρως μόνο οργανικά προϊόντα
  5. Δεν χρειάζεται να κόψεις τους υδατάνθρακες
  6. Δεν χρειάζεται να κάνεις αποτοξίνωση μόνο με υγρά

Ωστόσο οι γιατροί που ασχολούνται πλέον με την Κβαντική Βιολογία δίνουν μια άλλη προοπτική στο θέμα της διατροφής, γυρίζοντας τον διακόπτη από την “χημεία” στην “φυσική” και εστιάζοντας στους κιρκαδικούς ρυθμούς, την ενέργεια, τη σχέση μας με το φυσικό και τεχνητό φως και τον σωστό ύπνο. Στο τελευταίο, περιέργως, συμφωνούν άπαντες!

Σύντομα σχετικό άρθρο.

δείτε ακόμα

Μελέτη: Η κάνναβη μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα των ασθενών με ψυχική υγεία

Η Γάτα

Αυξημένος ο κίνδυνος Αλτσχάιμερ για όσους καταναλώνουν πολλά λιπαρά «τρανς»

Η Γάτα

Eυρείας χρήσης φάρμακα αυξάνουν τον κίνδυνο αυτοκτονίας

Η Γάτα

Ρώσοι επιστήμονες: “Προσοχή κινητό τηλέφωνο” – Ζητούν σήμανση για τον κίνδυνο της ασύρματης ακτινοβολίας

Η Γάτα

“Αγόρια” τρώτε ντομάτες, κάνουν καλό στο σπέρμα – Νέα μελέτη

Η Γάτα

Social media : Η καθημερινή χρήση κάνει πιο εσωστρεφείς και αντικοινωνικούς τους εφήβους

Η Γάτα
  • 485.304 Επισκέψεις